06:15 10 tips för att må bättre

I november och december brukar många personer mående börja peka neråt. Det kan bero på mycket saker men oftast är det att det är så mörkt i kombination med att livet känns seriösare: sommarens umgängen utan ett problem i världen känns långt bort när man arbetar eller pluggar 8 timmar per dag, när det är kallt ute och att planera in något kräver betydligt mer än i juli månad.

Jag är själv en person som mått sämre under vinterhalvåret tidigare. Men det är trots att nästan ett halvår och det kändes inte värt att gå omkring med en lägre nivå av glädje halva året varje år?! Så jag testade lite olika saker för att se vad som faktiskt hjälper och får en att må bättre i vintermörkret. Här kommer några tips:

1. D-vitamin. Kanske det mest uttjatade tipset, men det är ju det av en anledning. Helst ska vi börja äta d-vitamin redan i september/oktober för att bygga upp ett lager till de mörkare månaderna men det är aldrig försent att börja ta 1-2 tabletter per dygn. Det tar ett tag innan man märker effekt men när den väl kommer så får man ofta mer energi och ett lättare humör. Finns att köpa på apoteket och i hälsokostbutiker men man kan även få det på recept av sin läkare.

2. Tillbringa minst 30 minuter i dagsljus. Det räcker för att vi ska få vår dagliga dos av solljus som gör oss piggare och gladare. Kanske känns det svårt att hitta de där 30 minuterna när det är mörkt både när man går till jobbet och man kommer hem, men ett alternativ är att lägga de små rasterna på jobbet på att gå ut och sätta sig utomhus i 5-10 minuter. Eller varför inte väga halva lunchrasten åt en promenad i dagsljus? Att bara få 30min ljus per dag gör mer än man tror.

3. Köp en ljusterapilampa. För dig som inte har möjlighet att komma ut av olika anledningar, eller som vill ha ännu mer effekt så är en ljusterapilampa det perfekta köpet. Det är medicintekniska produkter som avger ett ljus som kan liknas vid solens strålar. Det räcker att sitta framför lampan i 20 minuter om du sitter max 20 centimeter ifrån den. Hjälper framför allt vid trötthet och vinterdeppen man kan känna. Finns lampor i flera prisklasser, bland annat på Clas Ohlson.

4. Kallduscha på morgonen. Att börja varje dag med en kalldusch ger dig mer energi då noradrenalin frisläpps i kroppen. Kallduschar har även flera andra bra effekter, så som att minska eksem och hjälpa till att ändra ohälsosamt fett till hälsosamt. Jag försöker kallduscha nästan varje morgon för det hjälper mig att vakna till ordentligt och få bättre koncentration.

5. Meditera. Att lära sig att göra ingenting är något av det svåraste för dagens stressade människor. Meditation är en bra träning för det: att kunna göra absolut ingenting annat än att andas och försöka koncentrera sig på andningen. När det kommer upp tankar så tacka dig själv för att du märkte av att du tappade koncentrationen och återgå till att fokusera på andningen, istället för att känna dig frustrerad. Det blir lättare för varje gång. Meditation gör dig mer avslappnad och mindre stressad men kan också ge energi och fokus. Jag mediterar 20 minuter på morgonen efter första morgonciggen för att se till så att dagen får bästa möjliga start och rätt fokus. Det går dock att meditera när du vill men när du precis vaknat eller innan du ska somna anses extra bra. På youtube och Spotify finns låtar att lyssna på eller guidad meditation som hjälper dig att slappna av.

6. Rör på dig dagligen. Så tråkigt men tyvärr sant tips. Vi mår bättre av att regelbundet motionera, såväl psykiskt som fysiskt. Inte bara frisläpps må bra-ämnen så som endorfiner utan motion har även påvisat kunna minska risken för depression samt lindra ångest. Det ultimata är minst 60min pulshöjande träning per dag men är du nybörjare så gör du bättre i att börja lugnt: t.ex en promenad på en halvtimme dagligen de första två veckorna, sen ökar du gradvis varje vecka. Eller kan du byta ut promenaderna mot cykling, gruppass, styrketräning eller padel, ja all träning är faktiskt bra träning!

7. Ät kosttillskott. Det är mycket möjligt att du går omkring med en brist på något, detta kan du kontrollera enkelt med blodprov på din vårdcentral. Om så är fallet får du recept på det du saknar men det kan även vara en god idé för personer som exempelvis lider av muskelvärk eller dålig sömn att äta magnesiumtillskott dagligen även om de inte lider brist. Ashwagandha är en annan personlig favorit jag har, det är en ört som hjälper till att balansera vårt stressystem.

8. Skriv to do-listor och inkludera nöjen. Det är mycket viktigt enligt mig att inte bara ha tråkiga måsten att bocka av på sin to do-list utan även saker man ser fram emot att göra och som är ett nöje att utföra. Allt från att träffa en vän, till att äta någon speciell mat, se en viss film eller göra någon aktivitet. Det blir enklare att minnas och att sätta undan tid till egentid och saker du tycker är kul, något många annars lätt prioriterar bort. Att göra sådana här listor ger dig en bättre balans mellan nytta och nöje och det känns betydligt roligare att kryssa i dem när det även är enklare saker du åstadkommit som ska bockas i.

9. Låna en hund. Eller en katt, eller ja vilket djur som helst! Att gosa med djur frisätter oxytocin hos oss människor, som får oss att känna oss mer kärleksfulla och välmående. Dessutom är djur roliga, mysiga och ger en ytterligare mening till vardagslivet.

10. Lägg ner lite energi på vad du äter. Sluta köpa färdigmat och halvfabrikat och prioritera istället att äta det som du vet ger dig energi snarare än matkoma. Vad det är inser du bäst genom att under ett par veckor föra dagbok över din kost där du skriver vad du äter och hur det gick dig att må. De flesta av oss inser då att väldigt kolhydratrika mål och mycket socker inte får oss att må särskilt bra. Det blir extra härligt när du väljer saker du verkligen tycker om och anstränger dig vid uppläggningen, kanske genom att göra ett fint fruktfat. Vem sa att man inte kan äta bär, melon, ananas och kiwi i december? För att förenkla att du äter enligt dina behov och inte ditt sug så gör en måltidsplanering för kommande veckor samt rensa ur din kyl & frys på allt du inte ska äta. Bunkra istället upp med exempelvis frukt, bär, mörk choklad, kvarg i olika smaker, och nötter med nyttiga fetter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s