Milky Moisture Toner

De senaste månaderna har jag använt en toner från Skincity Skincare, alltså Skincitys egna hudvårdsmärke. Nämligen deras ansiktsvatten Milky Moisture Toner.

Milky Moisture Toner är ett ansiktsvatten i mjölkig konsistens som innehåller bland annat havreolja, vitamin F och hyaluronsyra. Det beskrivs som lugnande, stärkande och djupt återfuktande.

Havreolja är en olja som innehåller vitaminerna A, B och E samt magnesium, kalcium och järn. Detta gör havreolja till en kraftfull antioxidant som dessutom är antibakteriell och har antiinflammatoriska egenskaper.

Vitamin F i sin tur ett vitamin som innehåller två olika fettsyror och är rikt på omega-6. Fettsyror är även kända som lipider och spelar stor roll när det kommer till att hålla det yttersta hudlagret starkt. I huden hjälper vitamin F till att återfukta, skydda hudbarriären och har precis som havreolja antiinflammatoriska egenskaper och en hög dos antioxidanter.

Tillsammans med dessa ingredienser finner man även panthenol, alltså provitamin B5, i Milky Moisture Toner. När vitamin B5 absorberas av huden omvandlas det till pantotensyra/vitamin B5 som lugnar, reparerar och återfuktar huden.

Hyaluronsyra binder fukt till huden och tillsammans med Sodium PCA, som kan dra till sig fukt från omgivningen och därmed hjälpa till att bibehålla fuktnivån i huden, blir resultatet att Milky Moisture Toner även återfuktar ordentligt.

Dessutom innehåller ansiktsvattnet extrakt från kamomill, lakritsrot och centella asiatica. Dessa tre ingredienser är lugnande och hjälper till att minska rodnad och irritation i huden.

Enligt mig är Milky Moisture Toner absolut ett ansiktsvatten värt pengarna. Jag känner mig såväl återfuktad som lugnad efter användning och det är dessutom drygt så det räcker länge. Ett extra plus för den behändiga pumpflaskan!

Av de produkter jag testat från Skincity Skincare är Milky Moisture Toner utan tvekan den bästa. Jag kan tänka mig att det, med sina antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper, passar alla hudtyper men är nog extra bra för torr och känslig hud. Definitivt en produkt jag kan tänka mig att köpa igen!

Pris: 269kr för 200ml på Skincity.se

Lämna en kommentar